KORAANISSA ON SELKEITÄ OHJEITA  TERVEELLISEEN ELÄMÄÄN 

Koraani on islamin uskonnossa ylin auktoriteetti – se on Jumalan suoraa puhetta ihmisille. Tämä puhe on islamin mukaan muuttumatonta, ikuista ja se on aina ollut Jumalan luona. Useat tutkijat ovat sitä mieltä, että Koraanin nykyinen muoto on hyvin lähellä profeetta Muhammadin 600-luvun alussa saamia ilmoituksia. Jumala lähetti Koraanin pala palalta enkeli Gabrielin välityksellä profeetta Muhammadille, joka alkoi levittää Koraania ihmiskunnalle.

Koraani on runollista tekstiä, joka sisältää pääasiassa moraalisia ja sosiaalisia ohjeita sekä selittää islamin teologisia käsitteitä. Runollisuutensa vuoksi Koraani antaa paljon varaa tulkinnoille. Koraanissa on esimerkiksi useita jakeita terveydestä. Nämä antavat kuvaa islamin uskonnon näkemyksestä terveelliseen elämään liittyen ja samalla muodostavat hyvää pohjaa muslimien terveyden edistämiselle.

Ennen jakeisiin menemistä on mielestäni hyvä huomioida terveyden edistämiseen liittyen, että islamin uskonnon mukaan kehoa ei saa vahingoittaa ja siitä on pidettävä hyvää huolta. Tämän vuoksi uskontotieteen kandidaatin tutkielmassani somalitytöt kertoivat, että tatuoinnit ja kauneusleikkaukset ovat kiellettyjä eikä liika laihuus ole hyväksi. Al-Ghazálí, islamilainen teologi ja mystikko, kirjoitti noin vuonna 1107 teologisen Jumalan yhdeksänkymmenenyhdeksän kauniin nimen selitys teoksen. Teoksessa hän kertoo Jumalan yhdeksi nimeksi Allah.  Muotoilijana, Al-Musawwir, Jumala tekee kaikista luoduista kauniita ja antaa heille kauneimman muodon kuten Hän on suunnitellut. Aloittajan, Al-Mubdi’, ja Uudistajan, Al-Mu’íd, nimien mukaan Jumala on luonut eli aloittanut kaiken ja kun Hän kokoaa lopuksi ihmiset yhteen, toimii hän myös uudistajana. Näin kaikki meillä oleva on Jumalalta saanut alkunsa ja Jumalalle ne myös palaavat. Kehomme on siis lainassa ja se palautuu takaisin Jumalalle. Koraanissa on myös kohta, jonka mukaan Saatana käskee yhteiskunnassa ihmisiä muuttamaan sitä, minkä Jumala on luonut. Se, joka uskoo Saatanaa, joutuu perikatoon. (Koraani 4:119)

Koraanin jakeista huomaa, että erityisesti kunnollinen ravinto ja ruokavalio ovat keskeinen osa terveellistä elämää: Koraanissa on muun muassa mainittu yli 20 erilaista hedelmää ja kasvia. Lisäksi henkilökohtaiselle hygienialle annetaan suuri arvo.

Terveellinen elämä/käytöstavat

Uhratkaa omaisuuttanne Jumalan asian hyväksi; älkää syöksykö turmioon, tehkää hyvää. Katso, Jumala rakastaa hyväntekijöitä. (2:195)

Kaikki hyvä, mikä osaksesi tulee (ihminen), tulee Jumalalta, ja kaikki paha, mikä sinua kohtaa, johtuu sinusta itsestäsi… (4:79)

Henkilökohtainen hygienia

…Jumala rakastaa totisesti Hänen puoleensa kääntyneitä ja rakastaa niitä, jotka pitävät itseään puhtaina. (2:222)

Te, jotka uskotte! Noustessanne rukoilemaan peskää kasvonne ja kätenne kyynärpäätä myöten, pyyhkikää päänne ja peskää jalkanne nilkkoja myöten. Ja jos olette tahriintuneet, tehkää itsenne puhtaaksi. Ja jos olette sairaina tai matkalla tai joku teistä tulee käymälästä, tai olette olleet yhteydessä naisten kanssa, eikä vettä ole saatavissa, niin hangatkaa kasvonne ja kätenne hienolla, puhtaalla hiekalla. Jumala ei sälytä päällenne hankaluuksia, mutta tahtoo, että vaeltaisitte puhtaudessa ja että Hänen armonsa teissä tulisi täydelliseksi, jotta olisitte kiitolliset. (5:6)

Puhdista vaatteesi, karta epäpuhdasta. (74:4-5)

Ravinto ja ruokatavat

Entä kun te sanoitte: »Mooses, me emme jaksa syödä aina samaa ravintoa; huuda siksi Herraasi puolestamme, että hän antaisi meille, mitä maa kasvaa, kuten vihanneksia, kurkkuja, leipäviljaa, herneitä ja punasipulia»? Hän vastasi: »Haluatteko saada huonompaa paremman sijasta? (2:61)

Oi ihmiset, syökää kaikkea maan päällä, mikä on sallittua ja hyvää, älkääkä seuratko saatanan jälkiä. Hän on totisesti teidän leppymätön vihollisenne. (2:168)

Te jotka uskotte, syökää sitä hyvää, jota Me teille suonut olemme, ja kantakaa Jumalalle kiitokseksenne, jos hän on teille se, ketä todella palvelette. (2:172)

Toivoisikohan kukaan teistä, että hänellä olisi puutarha, jossa on palmuja ja viiniköynnöksiä sekä kaikenlaisia hedelmiä ja jossa purot solisevat… (2:266)

Hän se on kasvattanut puutarhat, sekä ihmisten suunnittelemat että luonnolliset, palmut ja erilaiset viljalaihot, öljypuut ja omenat, joitten maku ja muodot ovat erilaisia – syökää niitten hedelmiä, kun ne hedelmän kantavat, ja antakaa mikä on kohtuullista elonkorjuupäivänä, mutta älkää tuhlatko; Hän ei totisesti rakasta tuhlaavaisia. (6:141)

Te ihmisen (Aadamin) lapset, pukeutukaa juhlapukuihinne jokaisena hartaushetkenänne ja syökää sekä juokaa, mutta älkää tuhlatko, sillä Hän ei rakasta tuhlaavaisia. (7:31)

Ja juuri Hän on levittänyt maan avaraksi ja sijoittanut siihen vuoria ja jokia. Ja kaikkia hedelmiä Hän on maan päälle luonut, pareittain kumpaakin sukupuolta. Hän antaa yön peittää päivän. Totisesti, nämä ovat merkkejä niille, jotka ajattelevat. (13:3)

Ja maan päällä on laajoja alueita, jotka liittyvät toinen toiseensa, viinitarhoja, viljapeltoja ja palmupuita sekä yhteen että erilleen kasvanein juurin, ja kaikkia niitä kastelee sama vesi. Ja me erotamme niistä toisia hyvän makunsa vuoksi syötäviksi. Totisesti, nämä ovat merkkejä niille, joilla on ymmärrystä. (13:4)

Sateen Hän saattaa kasvattamaan teille peltojen viljan, oliivit, taatelipuut, viinirypäleet ja kaikenlaiset hedelmät. Totisesti, tässä on tunnusmerkkejä niille, jotka ajattelevat. (16:11)

Ja juuri Hän hallitsee merta, niin että saatte siitä ravinnoksenne tuoretta lihaa ja etsitte merestä koristeita, joita kannatte… (16:14)

Totisesti teille on karjastannekin opetus. Me annamme juomaa Teille sen sisälmyksistä, siitä, mitä niiden suolisto ja veri sisältävät, puhdasta maitoa, joka tuntuu juodessa suloiselta. (16:66)

Samoin on laita palmupuiden ja viiniköynnösten hedelmien, joista te valmistatte päihdyttäviä juomia ja oivallista ravintoa. Totisesti, tässä on merkki sellaisille, jotka oivaltavat. (16:67)

Syö sitten kaikkia hedelmiä ja liiku Herrasi osoittamilla teillä.» Mehiläinen erittää väriltään vaihtelevaa juomaa, joka on lääkettä ihmisille. Totisesti, tässä on merkki niille, jotka ajattelevat. (16:69)

Ravista palmun runkoa, niin sinulle putoilee kypsiä taateleita. Sen tähden syö ja juo ja kirkastukoon silmäsi… (19:25-26)

Syökää kaikkea hyvää, mitä olemme ravinnoksenne suonut, mutta älkää menkö hillittömyyksiin, ettei vihani lankea päällenne, sillä ketä minun vihani kohtaa, hän totisesti hukkuu. (20:81)

Heille olkoon tunnusmerkiksi kuollut maa. Me vuodatamme siihen eloa ja nostamme siitä esiin viljaa, jota he syövät. (36:33)

Tällainen on kuvaus paratiisista, joka on luvattu niille, jotka karttavat pahaa: siellä on virtoja, joiden vesi ei samene, maitovirtoja, joiden maku ei muutu, viinivirtoja, suloisia juoda, ja kirkkaita hunajavirtoja. Ne, jotka siellä asuvat, saavat Herraltaan kaikenlaisia hedelmiä ja anteeksiannon… (47:15)

Ajatelkoon ihminen edes saamaansa ravintoa! (80:24)

Fyysinen aktiivisuus

Muistakaa myös palvelijaamme Jobia, joka huusi Herralleen: Saatana on lyönyt minua vaivalla ja tuskalla! Ja Herra vastasi: Polje jalallasi maahan, ja siitä nousee viileä lähde peseytyäksesi ja sammuttaaksesi janosi! (38:41-42)

Alkoholin käyttö

He kysyvät sinulta, onko viini ja uhkapeli sallittua. Sano: »Molempiin sisältyy suuri synti, vaikkakin niistä on joitakin etuja ihmisille; kuitenkin on synti suurempi kuin hyöty… (2:219)

Te, jotka uskotte, älkää käykö rukoilemaan ollessanne humalassa… (4:43)

Te, jotka uskotte! Päihdyttävät juomat ja uhkapelit ja (uhripalvelus) pystytettyjen kivien edessä sekä nuolilla arpominen ovat pelkkää riettautta, paholaisen aikaansaamaa; karttakaa kaikkea tätä, jotta olisitte onnelliset. (5:90)

Imettäminen

Äidit imettäkööt lapsiaan kahden täyden vuoden ajan, jos isä tahtoo imettämiskauden tulevan umpeen. Isän velvollisuus on ruokkia ja pukea heidät, kuten kohtuullista on: ketään ei ole velvoitettava yli hänen mahdollisuuksiensa, äidin ei tarvitse kärsiä mitään pakkoa lapsensa tähden, eikä isän lapsensa tähden, ja sama koskee isän perijää. Mutta jos he molemminpuolisen sopimuksen ja neuvottelujen jälkeen sopivat lapsen vieroittamisesta, niin siinä ei kumpikaan tee mitään syntiä. Ja jos haluatte antaa vieraan imettää lapsianne, niin ette syntiä tee, kun maksatte mitä teidän kohtuuden mukaisesti on suoritettava; pelätkää Jumalaa ja tietäkää, että Jumala näkee teidän tekonne. (2:233)

 

 

Aboul-Eneis, Basil H. (2016): Health-Promoting Verses as mentioned in the Holy Quran. J Relig Health 55:821–829.

Al-Ghazali 2004. Jumalan 99 kaunista nimeä. Kukkonen, Taneli (suom.). Helsinki: Basam Books Oy.

Hämeen-Anttila, Jaakko 2005. Islamin käsikirja. Keuruu: Otava.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s