MUSLIMINAISTEN AJATUKSET  MONIAVIOISUUDESTA OVAT MONINAISIA

Suomessa osa muslimeista elää moniavioisessa suhteessa. Tällaisessa suhteessa jokainen vaimo on islamin mukaan laillisesti naimisissa miehen kanssa ja jokainen vaimo asuu ainakin pääsääntöisesti eri osoitteessa. Suomen lain mukaan kuitenkin vain yksi vaimo voi olla lain edessä vaimo. Eli voisi ajatella, että muslimimiehellä on yksi virallinen vaimo ja loput ovat tyttöystäviä. Muslimit eivät yleensä näin ajattele, koska tyttöystävien omaaminen ei ole islamin uskonnon mukaan sallittua.

Kun moniavioisuutta kerran on Suomessa, on hyvin luonnollista, että sitä on myös muualla muslimien keskuudessa. Haastattelemani musliminaiset ovat sanoneet, että Lähi-idässä ja Somaliassa moniavioisuus on paljon yleisempää kuin esimerkiksi Balkanilla. Moniavioisuuden yleisyys vaihtelee siis paljon eri kulttuurien välillä. Moniavioisuuden kieltävä laki on islamilaisista valtioista voimassa ainoastaan Tunisiassa ja Turkissa.

Halusin koota tähän tekstiin keskustelua, jota olen käynyt viimeisen vuoden aikana Suomessa asuvien naismuslimien kanssa moniavioisuuteen liittyen. Minua kiinnostaa erityisesti se historiallinen konteksti, jossa profeetta Muhammad on antanut miehille luvan, jopa velvollisuuden, ottaa itselleen neljä vaimoa. Lisäksi minua kiinnostaa musliminaisten oma suhtautuminen moniavioisuuteen.

MUHAMMAD ANTOI MIEHILLE LUVAN OTTAA JOPA NELJÄ VAIMOA

Moniavioisuuskeskustelussa usein viitataan siihen, että profeetta Muhammad on antanut miehille luvan ottaa jopa neljä vaimoa itselleen: ”Jos pelkäätte, ett’ette voi menetellä oikeudenmukaisesti orpoja kohtaan, naikaa silloin ne naispuoliset (orpojen joukosta), joista pidätte, kaksi, kolme tai neljä, mutta jos pelkäätte, ett’ ette voisi olla tasapuolisia noin useata kohtaan, niin naikaa vain yksi ainoa heistä tai niistä orjattarista, joita omistatte. Tämä on mukavin tapa välttää vääryyttä.” (Koraani 4:3)

Jo Vanhassa testamentissa kuvatut yhteisöt olivat pitkälti moniavioisia. Esimerkiksi Israelin kuningas Salomonilla oli uskomusten mukaan 900-luvulla eaa. 700 virallista vaimoa. Ennen islamin uskontoa 600-luvun arabiassa olikin lukuisia eri avioliittoperinteitä. Tämä Muhammadin antama neljän vaimon rajoite voidaan siis nähdä suurena parannuksena menneeseen nähden.

Koraanin jakeen 4:3 taustalla on muslimien ja mekkalaisten välillä käyty Uhudin taistelu vuonna 625. Taistelussa kuoli yli 70 muslimimiestä, joka oli pienessä muslimiyhteisössä iso määrä. Muhammad lupasi miehille ottaa jopa neljä vaimoa itselleen, etteivät leskinaiset jäisi lapsineen ilman sosiaalista suojaa. Tämä oli leskinaisille kunniallinen tapa saada mies takaisin taloon.

Jakeessa 4:3 puhutaan myös siitä, että vaimoja voi ottaa useita vain silloin, jos pystyy kohtelemaan kaikkia vaimoja tasapuolisesti. Haastattelemieni muslimien mielestä jakeessa ensisijaisesti rohkaistaankin yksiavioisuuteen.

”HALVEKSIVA ASENNE MONIAVIOISUUTTA KOHTAAN ON EPÄISLAMILAISTA”

Osa musliminaisista näkee kielteisen ja erityisesti halveksivan asenteen moniavioisuutta kohtaan todella epäislamilaisena. Kielteisesti ja halveksivasti moniavioisuuteen suhtautuvien tulisikin heidän mielestä muistaa, että ”se täytyy hyväksyä Allahin suomana asiana vaikka omalle kohdalleen ei sitä haluaisi tai hyväksyisi”.

”EN HALUA ITSELLE ENKÄ TUOMITSE”

Joidenkin musliminaisten mielestä moniavioisuus sopii joillekin. Mielestäni yleinen näkemys onkin ollut, että moniavioisissa suhteissa eläviä kunnioitetaan. Kunnioitus tulee pitkälti siitä, että ” me ollaan muslimeita ja Allah on sallinut sen miehille”.  Moni naisista myös kertoi, että vaikka he eivät tuomitse moniavioisuutta, eivät he kuitenkaan haluaisi sitä itselleen – ”ennemmin olen yksin”.

”TOINEN VAIMO = AVIOERO”

Muslimimiehellä ei saisi olla ”salaisia vaimoja” eli kaikki vaimot tulisi olla kaikkien vaimojen tiedossa. Musliminaiset ovatkin hyvin yksimielisesti kertoneet, että ”kaikkien osapuolten tulee haluta moniavioisuutta”.

Ensimmäisen vaimon menettämisen pelossa ”usein toisesta vaimosta ei kerrota toisille vaimoille”. Kun toinen vaimo paljastuu, on se kuulemma kuin ”saippuasarjaa”. Saippuasarja on tällaisessa tilanteessa kuitenkin sallittua.

Osa musliminaisista on vahvasti sitä mieltä, että toinen vaimo tarkoittaisi heti ”pelin puhaltamista poikki”. Osa naisista voi antaa miehelle kaksi vaihtoehtoa – joko hän jää ja toinen lähtee tai toisinpäin. Moni on myös tehnyt avioehdon ennen avioliiton solmimista. Onkin yleistä, että mieheltä kysytään ajatuksia moniavioisuudesta ennen naimisiin menoa. ‬‬

Jos mies rikkoo lupauksen olla ottamatta toista vaimoa, on kyseessä haram, eli kielletty, teko, ”vaikka olisi halal olla moniavioinen”. Musliminaisille onkin usein luvattu yksiavioisuus ja ”jos se rikkoutuu… olen oikeutettu purkamaan sopimuksen”.

”MONIAVIOISUUTTA HALUAVA MIES SEURAA VAIN OMIA MIELIHALUJAAN”

Useiden musliminaisten mielestä Suomessa tai muissakaan länsimaissa ei ole samanlaista perustetta moniavioisuudelle kuin on ollut esimerkiksi profeetta Muhammadin aikana. Joidenkin naisten mielestä moniavioisuutta haluava mies seuraakin vain jotain omaa mielihaluaan ”islamilaisten tavoitteiden asemesta”.

”MISSÄ ON TASA-ARVO?”

Jotkut perustelevat moniavioisuutta siten, että onhan Suomessakin polyamorisia suhteita. Kaikki eivät ole kuitenkaan näe tätä hyvänä selityksenä, koska ”näissä Suomen polyamorisissa suhteissa myös naisilla on lupa harrastaa seksiä muidenkin miesten tai naisten kanssa”.

Jotkut musliminaiset ovat nostaneet esiin kysymyksen, että miksi nainen ei voisi ottaa neljää miestä. Sitä, että naisella olisi neljä miestä, pidettiin naurettavana ajatuksena. Tähän kerrottiin syyksi esimerkiksi se, että naisen ollessa äiti hänen aikansa menee pitkälti lasten kanssa, jolloin hän ei yksinkertaisesti pystyisi tyydyttämään kaikkia miehiään tasapuolisesti.

”JOS ON HYVÄ SYY”

Kun toisilla naisilla on kielteinen suhtautuminen moniavioisuuteen, toiset kertovat sen olevan omalla kohdalla ok, jos tähän on hyvä syy. Esimerkiksi Balkanilla moniavioisuuden voidaan katsoa olevan hyväksyttyä, jos esimerkiksi pariskunta ei voi saada lapsia eivätkä he halua erotakaan. Mies ja vaimo sopivat tällöin yhteisymmärryksessä toisesta vaimosta, jotta mies voi saada jälkeläisiä. Tähän usein taivutaan, koska perhe on suuri kunnia ja pääinstituutio Balkanilla – kuten se on ylipäätänsä islamilaisessa maailmassa. Lasten saamattomuuden nähdään usein olevan hyvä syy moniavioisuuteen myös Suomessa.

Hyvä syy siis tarkoittaa pitkälti sitä, että pystyykö vaimoa tarjoamaan miehelle kaiken tarvittavan: ”pystyn tarjoamaan kaiken mitä toinenkin vaimo pystyisi, mutta myöhemmin tulevaisuudessa jos ollaan yhdessä ja hän kertoo minulle rehellisesti syyn kera nii tietty suostuisin… Jos on oikeesti tosi hyvä syy.”

YKSIAVIOISUUS ON SUURIMMALLE OSALLE SUOMEN MUSLIMEISTA NORMI

Yksiavioisuus on suurimmalle osalle Suomen muslimeista normi, kuten se on normi myös suurimmalle osalle Suomen ulkopuolella asuvista muslimeista. Yksiavioisuuden leviämiseen ovat vaikuttaneet muun muassa länsimaisen esimerkin leviäminen, mutta myös moniavioisuuteen ja erityisesti sen vanhanaikaisuuteen nykyään liitettävä sosiaalinen stigma.

Mediassa moniavioisuudesta puhutaan, välillä ymmärrettävästikin, negatiiviseen sävyyn. Aihetta käsiteltäessä kun ei voida olla huomioimatta sitä tosiasiaa, että joissain moniavioisissa liitoissa taustalla voi kuitenkin olla esimerkiksi pakottamista.

Muslimien keskuudessa moniavioisuus on ”arka aihe”. Tähän aiheeseen liittyvää tutkimusta on vähän saatavilla, minkä vuoksi kaikki muslimiväestöltä saatavat mielipiteet ovat mielestäni kullan arvoisia.

On ollut silmiä avaavaa ymmärtää, miksi koraanissa ylipäätänsä annetaan miehelle lupa ottaa jopa neljä vaimoa itselleen. On myös ollut avartavaa kuulla kaikkia niitä moninaisia mielipiteitä moniavioisuuteen liittyen. Tämän keskellä on ollut mielenkiintoista kuulla myös hyviä kokemuksia moniavioisuudesta. Eräs nainen esimerkiksi kertoi, että hänen miehensä avioitui toisen vaimon kanssa monia vuosia sitten ”ja kaikki olemme onnellisia tahoillamme”.

* Moniavioisuus eli polygamia on avioliiton muoto, jossa yhdellä henkilöllä on samanaikaisesti useita aviopuolisoita. Käsitettä käytetään usein myös laajemmin, jolloin sillä voidaan tarkoittaa myös parisuhdetta, jossa henkilöillä on ulkopuolisia kumppaneita (avoin suhde) tai suhdetta, jossa on useampi kuin kaksi osapuolta (monisuhteisuus). (Wikipedia) 

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s